Marketing automatizáció – megéri a KKV-knak is?

7 perc olvasás

A marketing automatizáció sok kis- és közepes vállalkozás számára mumus, pedig ma már annyi megfizethető alternatíva van, hogy anyagi korlátok sem állnak a hatékonyságnövelés és a közepes cégek közé. Miért tart attól sok cégvezető mégis, hogy automatizálja a marketingfolyamatait? Az automatizáció fogalmához több olyan konnotáció tapad, amely sok esetben téves következtetésekre vezet. Mi igaz ezekből és mi nem?

Képzeljük el az automatizált marketinget egy skála mentén! A skála egyik végpontjába helyezzünk el egy vidéki borászatot. A borászat egy szerelem projekt, éppen ezért a tulajdonos kiemelt figyelmet fordít a vevőkre és a termék minőségére egyaránt. Egy-két jól sikerült év után a környékbeli éttermek számára is elkezd értékesíteni. Az éttermek vendégei imádják a borait, és kérdezgetik, hogy hol lehet palackozott formában kapni. A szomszéd borászatban - érkezik a válasz.

De mi történik akkor, ha a tulajdonos tudná és szeretné az előállított bor mennyiségét jelentősen növelni, az éttermek számára adott minőséget és odafigyelést pedig kiterjeszteni - további éttermekhez, hipermarket láncokhoz, borszaküzletekhez és megannyi kisebb, prémium bolthoz is eljuttatni?

Automatizált marketing és magas minőségű ügyfélkapcsolatok? Abszolút lehet ütőképes páros!

Sokak intuíciója azt súgja, hogy a marketing automatizációs skála két végpontja mennyiségileg és minőségileg is szemben áll egymással. Azaz, míg a fenti borászat kevés ügyféllel rendelkezik, ám azokat magas minőségben szolgálja ki, addig az automatizált rendszerek tömegesen szolgálják ki a partnereket, ám ez a mennyiségi többlet a minőség rovására megy.


Nos, itt az ideje, hogy kijelentsük: ez nincs így.

Az automatizáció – bár valóban a nagyobb számú ügyfél hatékony kiszolgálására alkalmas – nemhogy nem zárja ki, de egy jól megválasztott szoftverrel és a megfelelő marketingstratégiával párosítva egyenesen elősegíti a kedves, figyelmes, ügyfélközpontú kommunikációt.

Mit tud az automatizáció, amit egy átlag kapcsolattartó nem?

Soha nincs rossz napja, a memóriája pedig évekre visszamenőleg is hibátlan.

Egy jól beállított és a megfelelő üzenetekkel ellátott automatizmus olyan, mintha a legfigyelmesebb cégvezető maga szólna az üzleti partnerekhez. Figyelmes, profi kapcsolattartó, és minél hosszabb távú az üzleti együttműködés, ez annál inkább kidomborodik. Emlékszik minden határidőre, tudja, hogy melyik partner milyen bort szokott rendelni, és hogy ezek a megrendelések hogyan oszlanak el az év különböző szakaszaiban. Tudja, hogy melyik partner éttermet látogattják inkább nyáron, melyiket inkább ősszel és télen. Nem felejt el minden üzleti partnernek a megfelelő ünnepeken gesztusértékű üzeneteket küldeni, és azt is tudja, hogy melyik partnernél mikor lehet és érdemes megnyomni az értékesítési volument. Mindezt pedig automatizáltan.

Kitűnően cégre szabható

Egy automatizáció attól jó, hogy tökéletesen képes illeszkedni egy adott cég céljaihoz, és általa minden „egy kézben” van. Minden adatot egyszerre tárol és kezel. Ha a felhasználó cég helyes logikai kapcsolatokkal konvertálja az adatokat információvá, akkor az eredmény mesés haszon lesz: akkor és az az üzleti partner kapja meg a megfelelő üzenetet, amikor és amelyik a legnagyobb eséllyel konvertál.

A következő üzenethez hasonló, kizárólag nagy mennyiségű adat tárolása és azok megfelelő rendezése révén juthat el éppen a jó pillanatban az adott partner(ek)hez:

„Szia Tibor!

Lassan elérkezik az őszi-téli szezon, a full foglalásos, benti estékkel. Az előző évek tapasztalata alapján a vendégeitek ilyenkor legtöbbször a cabernet sauvignon borunkat választják. Idén sem feledkeztünk meg erről, a szokásos mennyiségű palackot félretettük nektek.

Mindemellett szeretnénk felhívni a figyelmeteket, hogy a két éve szüretelt és palackozott Pinot Noir mostanra kitűnővé érett, minden fajtajelleget szépen hoz. Ha szeretnétek egy kóstoló kört, a jövő héten szívesen küldünk néhány palackkal.

A legjobbakat,

X”


Ki az a kapcsolattartó vagy sales szakember, aki minden különösebb energiabefektetés nélkül előhozhatóvá tudja varázsolni az aktuálisan fontos partneri adatokat, még akkor is, ha akár több száz partnert kell megjegyeznie? Márpedig a jó pillanatban elküldött üzenetek nemcsak a partneri viszonyt mélyítik tovább, de az árukészletnek, vagy a szolgáltatások értékesítésének is nagyon jót tehetnek.

A marketingtölcsér, az egyes ügyfelek/ügyfélcsoportok és az üzenetek összehangolásának szinte csak a kreativitás szabhat határt. Egy jó automatizációs szoftverben a kapcsolódási pontok lehetősége gyakorlatilag határtalan. Ráadásul az is látható, hogy egy emailt hányan nyitottak meg, mely szegmensek mely üzeneteket, felhívásokat kattintják le, milyen triggerekre történik konverzió.

Vigyázz! A marketing automatizáció lehet varázspálca, de te döntöd el, mire irányítod!

Az automatizáció olyan lesz, amilyen a beállításai. Annyi mosolygós visszatérő ügyfelet tarthatsz meg velük, amennyit automatizáció nélkül biztosan lehetetlen. A szegmentálás, az üzenetek, a saját branded tónusának kialakítási munkálatait viszont nem tudod megspórolni. Fontos, hogy az automatizációs folyamat és a felhasznált üzenetek alaposan át legyenek gondolva, jól illeszkedjen céged éves marketingstratégiájába.

Nem kérdés: ha megtalálod az összhangot az egyes elemek között, akkor a valóban hosszú távú, akár nagy mennyiségű üzleti kapcsolat ápolása, mélyítése és értékének további növelése sem fog gondot okozni. Mi segítünk ebben!


tanácsot adunk üzleti folymataid automatizálásához